Betallösningar

Betallösningar

Det finns många betallösningar att välja bland, men vilken är bäst för ditt företag? Det finns ett stort utbud av betallösningar för 
både handel i fysiska butiker och inom E-handel. En bra strategi är att erbjuda de betalsätt som kunderna vill mest. 

I butiken är kort fortfarande överlägset mest populärt, speciellt med de kontaktlösa korten som har tillkommit. Även om många
betalar med kort i webbutiker finns det ett växande antal som använder sig av mobila betallösningar som Swish eller som vill kunna 
köpa på faktura med möjlighet att dela upp betalningen. Det är också möjligt med direktbetalning från de fyra storbankerna.

Betalguiden lotsar dig genom alla tillgängliga betallösningar och hjälper dig välja rätt. Vi hjälper dig jämföra priser och funktioner 
på olika betallösningar. Betalguiden samarbetar med de största aktörerna i Sverige och kan erbjuda bra paketlösningar och 
låga priser på många betallösningar.

Konsten att ta betalt

Alla företag behöver kunna ta betalt för sina varor och tjänster och under alla år har flera betalsätt uppfunnits, från kontanter och 
pengar till ögonblickliga digitala banktransaktioner. Numera finns en uppsjö med betallösningar som möjliggör betalningar med 
flera betalsätt. En bra strategi är att kunna erbjuda flera olika betalsätt för att säkra affären, något som  många betallösningar erbjuder.

Fram till 1990-talet var kontanter kung i butikerna tills bankkort började sin frammarsch. Numera är bankkort och olika kreditkort 
det vanligaste sättet att betala för varor och tjänster i den fysiska handeln. Idag närmar vi oss det kontantlösa samhället och 
dagens betallösningar möjliggör för oss att betala för varor och tjänster direkt från våra bankkonton. En relativt modern utveckling 
är betalning via appar i mobilen, en av flera betallösningar som är kontaktlösa.

Betallösningar kontra betalsätt

För dig som företagare gäller det att skilja mellan betallösningar och betalsätt.Ett betalsätt är metoden som  kunden använder 
för att föra över pengar från deras konto, direkt eller indirekt, till dig. Betallösningar är de tekniska lösningar med hårdvara och 
mjukvara, tjänster eller paket du som företagare kan köpa eller hyra för att kunden ska kunna betala med de olika betalsätten.

Kundens perspektiv handlar mest om betalsätt. De vill de kunna betala genom att stoppa kortet i en  kortläsare eller blippa kortet, 
via t ex Swish eller mobilplattformsspecifika appar som Apple Pay eller Google Pay. Inom E-handeln är det vanligt att kunden 
vill bli fakturerad, men ett ökande antal vill också kunna använda mobilen direkt via mobila appar. Väldigt många shoppar 
direkt i mobilen.

De betallösningar som finns idag täcker oftast ett antal olika betalsätt. Till exempel kan kunden stoppa in kortet i en kortterminal, 
hålla upp det kontaktlösa kortet, eller få upp en QR-kod som de kan använda för att Swisha. I synnerhet har betallösningar för 
webbutiker utvecklats som möjliggör flera sätt för kunden att betala direkt eller på faktura.

Betallösningar i butiken

De flesta butiker idag har åtminstone ett kassaregister med kontantlåda och kortterminal, även om allt fler småbutiker och kaféer 
börjar överge kontantbetalningar. Under senare år har flera betallösningar tillkommit för att tillgodose kundernas önskan 
om flera digitala betalsätt. 

Bankkorten som ges ut idag har oftast en kontaktlös funktion – en så kallad blippfunktion. Kunden kan hålla upp kortet utan att behöva 
ta fram det från plånboken framför en kortterminal för att slutföra betalningen. Betallösningar som kan hantera kortbetalningar 
kräver ett inlösenavtal. Detta är ett avtal med en bank eller tredje part som hanterar transaktionen mellan kunden, 
kortutgivaren och bankerna.

Betallösningar som möjliggör betalning via mobilen har också blivit vanligare och efterfrågas speciellt av den yngre generationen. 
Det finns betallösningar från flera leverantörer som genererar en QR-kod som kan skannas av en betalningsapp i mobilen, 
som till exempel Swish. Fördelen för kunden är att de inte behöver ha med sig kort överallt. Det räcker med att mobilen finns tillhands. 

Valet av betallösning beror på vilka betalsätt du vill erbjuda. Kostnaderna för olika betallösningar skiljer sig beroende på vilka 
avtal som behövs (t ex kortinlösen eller Swish för Företag) och kan delas upp i tre delar, investeringen i hård- och mjukvara för 
betallösningen, startkostnader för olika tjänster och de löpande kostnader förknippade med olika betalsätt. 

På Betalguiden hjälper vi dig välja bland alla betallösningar, jämföra olika kostnader och hitta den bästa lösning för dig. 

Stationära eller mobila betallösningar

I den klassiska butikskassan kan det oftast räcka med en stationär betallösning – en kortterminal som är direkt kopplad till 
kassadatorn. Personalen behöver inte vara rörliga för att ta betalt, utan kunden tar sina varor till kassan och betalar. Genom att 
utnyttja en fast koppling finns inget behov av att t ex kortterminalen behöver vara uppkopplad via wifi eller det mobila nätet. 
Fasta betallösningar kostar mindre i drift.

I verksamheter där försäljningspersonalen rör sig bland kunderna, t ex restaurang, kan det vara väl värt att överväga mobila 
betallösningar. Mobila kortterminaler kräver antingen någon wifi, bluetooth eller mobildata för att koppla upp sig mot en central 
kassadator. Fördelen är att flera enheter kan kopplas i betallösningen – flera försäljare eller servitörer kan ta betalt samtidigt. 
Mobila betallösningar kan kosta mer i drift men samtidigt spar personalen tid och energi. 

Även på mässor eller resor kan mobila betallösningar vara den bästa lösningen. Företaget iZettle erbjuder bra betallösningar för den 
med rörlig verksamhet – mässförsäljning och torgförsäljning bland annat. Dessa betallösningar använder sig av din smartphone och 
en app där varorna läggs in eller totalsumman för försäljningen anges. En liten dosa kopplas via bluetooth för att läsa kort. 
Stöd finns även för Swish och det finns portabla kvittoskrivare som kan kopplas till. 

E-handelns betallösningar

E-handel ställer höga krav på betallösningar.Kunden vill vara förvissad om att de kan betala säkert via nätet. Trygghet är en viktig 
faktor i konvertering från besökare till kund. 

Kunder ställer egentligen högre krav på en nätbutik än en fysisk butik. I en fysisk butik kan kunden gå till kassan med varorna 
i handen – de kan se och känna på dem. I näthandeln måste kunden lita på att varan motsvarar bilder och en  textbeskrivning. 
Det betyder att det är viktigt att få kundens tillit. Bra betallösningar ser till att kunden känner sig trygg i sina köp. 

Därför är det viktigt att kunna erbjuda flera olika betalsätt bland webbutikens betallösningar. Det finns flera betallösningar som 
erbjuder både direkt bankbetalning, faktura med eller utan delbetalning, kortbetalning och Swish. Det finns även digitala 
plånböcker som t ex PayPal eller Payson som är populär när det gäller just betallösningar till E-handel. 

Betallösningar som möjliggör kortbetalningar kräver en betalväxel eller PSP (Payment Service Provider) i tillägg till kortinlösenavtal. 
Dessa kopplar ihop betalningar från flera aktörer, ser till att pengarna hamnar på rätt konto och förenklar bokföringen när flera 
transaktioner sker per dag. Om du vill kunna ta emot Swishbetalningar direkt behöver du även teckna Swish  Handel – en växel som 
kopplar din webbutik mot Swish företag. 

Betalguiden samarbetar med flera aktörer som erbjuder kompletta paket och betallösningar till webbutiken.  Vi hjälper dig analysera 
dina behov och guidar dig till de bästa betallösningarna för just din webbutik. I tabellen nedan ser du en jämförelse av olika 
kompletta betallösningar till E-handel och vad de erbjuder som grundpaket. 

Välj en betallösning som passar dig

Det finns många olika aktörer och flera betallösningar att välja bland på marknaden idag. Därför finns det all  anledning att jämföra 
och hitta bland alla betallösningar. Vad har ditt företag för behov idag och i längden? Det finns lösningar som passar fysiska butiker 
och tjänsteföretag, betallösningar för E-handel och en hel del betallösningar som passar till både. 

Väldigt många fysiska butiker idag bedriver även handel på nätet – kundkretsen blir omedelbart mycket större. Även renodlade 
webbutiker poppar upp med fysiska butiker runtom i landet. När du undersöker olika betallösningar, tänk långsiktigt! 
Det kan vara att du inte behöver vissa funktioner idag, men längre fram kan de vara högst aktuella. Om du väljer rätt partner inom 
betallösningar från början blir arbetet mycket enklare sedan. 

Betalguiden hjälper dig varje steg på vägen, från att analysera företagets behov, jämföra olika leverantörer och tjänster. Eftersom vi 
kan betallösningar hjälper vi dig hitta rätt paket för dig till mycket förmånligt pris! 

Vill du få lägre kortavgifter till din betalterminal?

Jämför och hitta rätt betallösning på 2 minuter