Frågor och svar (FAQs)

När jag väl valt en leverantör/offert på hemsidan, vad händer sen?

Du kommer att tas till startsidan på ditt Betalguiden-konto. Vi hjälper dig att fylla i ansökningsblanketten digital och din leverantör gör resten. Här kan du boka in en telefontid för våra representanter att kontakta dig. Har du inte bokat in en telefontid kontaktar vi dig inom 24 timmar efter valet för att hjälpa till att fylla i den elektroniska ansökan.

Vilka är de vanligaste misstagen kunderna gör när dom får offertförslag från Betalguiden?
Vårt online formulär är utformat för att vara enkelt och snabbt att slutföra så att du enkelt kan få flera offerter som är jämförbara med dina nuvarande kostnader. De 2 vanligaste fel som kunderna gör när de fyller i formuläret är:
1) Se till att din delning av korttyper med debet, kredit, företag, utländska kort är korrekt. Kostnaderna för dessa korttyper är väsentligt annorlunda och kunderna överskattar ofta andelen betalkort. Den delning du ska använda är ”efter transaktionsvärde” och kan hittas på din senaste faktura om kortavgifter/serviceavgifter.
2) Se till att de månatliga kostnaderna i våra leverantörs offerter är jämförbara med dina aktuella kostnader. Det är viktigt att du:

  • Ange samma kortomsättning som visas på din senaste faktura från vilket du också hämtar din totala månadskostnad ifrån
  • Se till att du inkluderar dina kostnader för terminaler och dina kortavgifter i din totala månadskostnad eftersom vi också offererar en total kostnad (Rörlig – kortavgifter & Fast – kortterminal). Hyra för kortterminal och fakturan för kortavgifter kan vanligtvis visas på två olika fakturor.

Jag har angivit felaktig information om min korthistorik, kan jag justera min offert?
Ja. Du kan logga in och ändra din offert så många gånger du vill. Ändra någon av parametrarna för att se effekten på dina totala kostnader.

Om jag inte accepterar en offert omedelbart, kan jag komma tillbaka och acceptera det vid ett senare tillfälle?
Ja. Du kan när som helst logga in på ditt Betalguiden-konto och återhämta din offert (med din email adress och lösenordet du angav när du registrera dig). Vår offertmotor är dynamisk, så om våra leverantörer ändrar sina priser innan du accepterar en offert uppdateras din offert automatiskt för att återspegla den nya prissättningen.

När jag väl valt en leverantör, är jag kontraktsmässigt bunden?
Nej. Du är endast avtalsenlig när du skriver på ansökningsblanketten digitalt via BankID

Hur lång tid tar hela ansöks processen?
Vanligtvis allt från 2 till 7 dagar från att du signerat din ansökningsblankett och tillkommit med eventuella nödvändiga dokument. Vi rekommenderar signering via BankID som skyndar på hela processen anmärkningsvärt.

Är ansökan /processen den samma om jag gick skulle gått till någon annan handläggare av kortinlösen?
Ja. Oavsett vilken leverantör eller bank du kontaktar måste du göra exakt samma process och genomgå en riskbedömning.
De ytterligare fördelarna med Betalguiden är:

  1. Vi övervakar framstegen för att säkerställa att din ansökan behandlas effektivt av din leverantör
  2. Vi uppdaterar dig automatiskt på framsteg via e-post och telefon.
  3. Vi tillåter dig att boka ett specifikt datum / tid för att slutföra din ansökan enligt dina önskemål

Håller ni mig uppdaterad om min ansökans framsteg i processen?
Ja. Varje gång din ansökan går över en milstolpe, kommer vi och din leverantör att ge dig status via e-post när det ändras. Milstolpar inkluderar 1. ansökan inlämnad, 2. ansökan godkänd, 3. terminalen skickad.

Var får jag den digitala ansökningsblanketten?
När du väl valt en leverantör/offert kommer vi skicka en länk efter att vi fått in kompletterande uppgifter om ert företag så ni kan godkänna och verifiera avtalet snabbt och enkelt med BankID/Mobilt BankID

Vad händer om jag inte har BankID?
Vi rekommenderar dig att skaffa BankID/mobilt BankID då det är en betydligt snabbare att få sitt avtal godkänt än att signera ett sedvanligt pappersavtal som även måste kompletteras med bild på legitimation samt kontobevis från er företagsbank.

Jag hatar att fylla i avtal, vilken hjälp finns tillgänglig?
Inom 24 timmar efter att du valt en leverantör, kommer vi att ringa dig för att hjälpa till med att fylla i ansökan. Om det finns ett visst datum / tid du föredrar kan du boka en tidslucka via ditt Betalguiden-konto. Vi kommer att fylla i formuläret för dig via telefon och sedan vidarebefordra din ifyllda ansökan till dig via email. Allt du behöver göra är att skriva under via BankID. De flesta av våra leverantörer godkänner numera elektronisk signatur så för att kunna signera och returnera allt behövs bara några klick. Att fylla i formulären tillsammans med oss tar mindre än 10 minuter av din tid.

Behöver jag tillhandahålla några dokument med min ansökan?
Ja, om du vill att ansökan ska behandlas med signerade pappersavtal behövs kontobevis från din företagsbank, kopia på firmatecknarens legitimation samt senaste årsredovisningen (gäller endast föreningar och stiftelser). Vi kommer att ge råd om de exakta dokumenten som krävs för respektive leverantör.

Hur avslutar jag mitt nuvarande kontrakt när jag byter avtal?
Vi kan hjälpa dig med detta genom att tillhandahålla en färdigskriven mall som du kan skicka till din nuvarande leverantör. Annars går det även bra att ringa din leverantör och säga upp det över telefon. Vi rekommenderar att du gör det så snart ditt nya avtal är installerat och testad.

Finns det en kostnad för att avsluta mitt nuvarande kontrakt?
Kortinlösen (kortavgifter) kontrakt är vanligtvis avbeställbar med kort varsel (1-3 månader. Eftersom kortinlösen i
regel varken har bindningstid eller månadsavgift räcker det ibland att sluta använda tjänsten. Du betalar oftast bara när du använder det och tar betalat i din kortterminal.
Terminalhyreskontrakt anger vanligtvis en minsta kontraktsperiod och om du avbryter innan den här minimitiden löper ut är det oftast en termineringskostnad på resterande månadskostnader som är kvar enligt avtal. Även om uppsägningsavgiften på återstående tid kan vara några hundra per terminal så ska du ha som en tumregel att om dina månatliga kostnadsbesparingar är högre än din månatliga terminalkostnad så är det mer ekonomiskt att byta kortinlösen nu.

Jag har inte hört talas om några era leverantörer tidigare. Hur vet jag att de funkar lika bra?
Eftersom kortinlösen endast är en tjänst som i enkelhet reglerar dina avgifter för att ta betalt med kort är det kanske inget du lägger på minnet. Tjänsten funkar nästintill på samma sätt oavsett leverantör. Det som kan skilja dom åt är leveranstid på beställning, kvalité på kunderservice och antal dagar för utbetalning av pengar. Alla våra leverantörer är officiellt licensierade av MasterCard och Visa.

Vad är Nets MyPayments App?
Nets MyPayments är en unik app. Den ger dig en översikt av ditt företag och insikter om dina kunder och derasköpbeteende, så att du kan öka din omsättning!

Med denna app kan du se

  • Utvecklingen av din kortomsättning
  • När det under veckan är som mest aktivitet
  • Vilka länder dina kunder kommer ifrån Hur lojala dina kunder är
  •  Hur lojala dina kunder är

Det enda du behöver för att logga in och se dina data i appen är ett inlösenavtal med Nets.

Vem har jag mitt avtal med?
Oavsett var du får din betallösning ifrån, slutar du oftast med 2 kontrakt – en för kortinlösen (som reglerar dina kortavgifter) och en för din terminalhyra som du hyr under en avtalsperiod. Våra leverantörer tillhandahåller din terminal (och avtal direkt med dig för det) och leverantör för kortinlösen likaså. Vår roll är att ordna upprättandet av din betallösning, som en mäklare agerar mellan två parter.

Är era kortterminaler operatörslåsta?
Nej, Du kan välja fritt vilken inlösare du vill då inga av våra kortterminaler är operatörslåsta. Det tycker vi är den bästa servicen till dig som kund

Vem behandlar mina transaktioner och gör utbetalning efter ett dagsavslut?
Din inlösande bank (kortinlösen) hanterar dina transaktioner i din kortterminal och gör utbetalningarna efter att dagsavslut har gjorts. Har det gjorts offline transaktioner görs utbetalningen när kortterminalen får kontakt med internet igen.

Vem hjälper mig med kundsupport?
Din leverantör för kortinlösen och kortterminal tillhandahåller kostnadsfri support för alla förfrågningar rörande ditt säljställe. Denna support är inte annorlunda om du beställt ett terminal- och kortinlösenavtal genom Betalguiden. Har du inte kortinlösen och kortterminal samlat på ett och samma ställe utan via två olika leverantörer har du också 2 separata supportavdelningar som stödjer vardera produkt.

Kom igång

Få en skräddarsydd betallösning

Stäng meny